Tajdid Niat

Tulislah perkara yang baik-baik, I’Allah orang lain akan dapat manfaatnya.

Monday, February 21, 2011

Sudah Sembuh Kah Hati Mimie?

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah. Pada masa dulu-dulu Mimie gemar bergaya. Mimie sukakan tudung belit-belit. Nampak sedikit menyerlah. bergaya. anggun.


Tapi selepas banyak buku motivasi mimie baca, 
Mendengar ceramah ustaz said umar dekat msjid.
(Alhamdulillah. Allah menggerakkan hati mimie untuk ikut ayah pergi ke masjid )


Abah mimie ada berpesan. Malah pernah di soalnya..
"untuk apa sebenarnya terlalu bercantik-cantik? "
Abah menyambung lagi soalannya, 
"bila kita nampak cantik sangat. buat tatapan siapa?" 
Soalan yang membawa kita berfikir, bukan? Tanya balik diri kita. Kenapa kita berpakaian begitu. Tujuan? Niat kerana Apa? Mimie sebenarnya perasan jugak bila terlalu bercantik ini..

mesti kita akan rasa...
"erm..dh ok ker tdung ni??
atau begini :
"Alamak kerongsng..ish mase ni pulak nak tercabut. haih."

Membawa kepada niat begini : 
"Eh ,eh macam ada orang nak usyar aku la. Mesti cantik aku pakai begini hari ini. Esok aku nak pakai lagi la."

OK, STOPP...!!

Ok. Itu kebiasaannya. Dan kalau di perhatikan, banyak ria' yang timbul dalam diri kita.
Disebalik apa yang Mimie dengari oleh ceramah-ceramah. Beginilah pemikiran terhasil.(hidayah mula bertapak) Alhamdulillah..bersyukur.

Erm..Jadi Mimie rasa sudah saatnya mimie cuba berhenti slowly untuk tidak terlalu bercantik-cantik. Sebab, hidup Mimie ini hanya pada ALLAH.(baru la faham sbnrnya). Jika kita sudah faham akan kehendak tujuan hidup seorang hamba Allah itu apa, I'Allah kita akan jumpa laluan siratul mustaqim. :)

Mungkin cuma baru sekarang mimie dapat rasa. Berdosanya. Dulu semasa mimie terlalu bercantik. Mimie mgkn telah menaikkan nafsu kaum adam. Mungkin sudah ada yang telah lalai kerana Mimie.

Mimie harus menghukum diri Mimie. ye lah, wanita boleh melalaikan seorang lelaki. Mimie tahu yang Mimie ini cepat buat org jatuh cinta mungkin. Entah kenapa, Mimie sendiri tidak faham. waktu sebelum ni, bayak surat layang yang Mimie terima. Bersyukur juga sbb Allah takdirkan Mimie tidak layan, semua masuk tong sampah. orang yang Mimie tak kenal pun nak bagi surat hadiah bagai. Bagi la kat mak ke. bukan kah lagi bagus.

Lepas hal itu, Mimie macam dah takde sensitviti lagi nak berkenalan dengan ajnabi. Mimie nak menjaga Ikhtilat. lepas berubah beridentiti muslimah nie, kurang sudah yang menggangu. Alhamdulillah.. Rasa bersalah dengan kesilapan lalu. Kesilapan yang disebabkan oleh sifat Mimie yang terlalu suka berhias. Mimie dah melalaikan ramai orang. maafkan Mimie. maaf!

Mimie mesti berubah. Mimie mesti cekal. Walaupun ramai yang mungkin mengumpat dan mengata perubahan sekarang, Mimie redha. kalu dulu sedih, tapi I'Allah sekarang tidak lagi. Innallaha ma'na..sesungguhnya ALLAH ada bersamaku.

Bagaimanapun, emosi semalam..Mimie takut xterampun dosa Mimie..

Semalam,aku terlalu beremosi..
Semalam,aku terlalu kasar dalam berbicara..
Semalam aku terlalu leka dalam amanah..
Semalam aku terlalu lalai dalam tanggungjawab..
Semalam,aku terlalu cuai dalam persahabatan..
Semalam,aku tidak peka dalam kejujuran..
Dan semalam,aku lalai dalam ibadah kepada-Nya…

Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang Setiap manusia takkan lepas dari melakukan kesilapan. Sebagaimana apa yang berlaku pada aku dulu2. Kesilapan yg telah dilakukan benar2 menghantui diri selagi tidak memohon maaf kepada dyer dulu dan yang paling penting memhon taubat kepada-Nya…

Semasa ‘tenggelam’ dalam dunia jahil dulu, Mimie ada marah-marah seorang kawan baik Mimie. kita kawan lama sangat. Dari kecil. Dari sekolah rendah. Paling Mimie tidak lupa semasa darjah 3, memang kami rapat sangat! kami selalu sama-sama. belajar berkumpulan. Buat karangan sama-sama. Selalu berkumpul di taman permainan sekolah tadika. Namun, lama kami terpisah dek kelas berbeza selepas memasuki sekolah menengah. Abah mimie juga melarang mimie untuk bergaul seperti dulu. Mimie cuma mempunyai minat berbeza dengan perempuan. Maka kerana itu, mimie kurang kawan perempuan. Mana ada perempuan berminat bermain bole sepak seperti mimie? ada? sudah tentu semenjak umur meningkat dewasa, Mimi di kurung di rumah. Impian bermain bola sepak terpendam dalam.
Mimie akur permintaan abah. Wanita itu tercipta dalam kelembutan. Mimie belajar melupakan semua perkara harian mimi termasuk semua kawan-kawan lelaki yang mimi sangat rapat.

Tapi setelah naik form 4, Mimie mendapat peluang satu kelas dengan dia. kami rapat semula, gara-gara dia dapat nombor handphone Mimie. Nombor diberi atas sebab belajar pada mulanya. kami berkawan seperti biasa dulu-dulu. Atas sebab sudah kenal lama. Namun bukan seakrab dulu. Semenjak menjejakkan kaki ke sekolah menengah, ayah melarang Mimie berkawan dengan lelaki. Mimie tidak tahu kenapa ayah melarang. Namun pesan ayah tidak pernah mimie lupa. Mimi berfikir, untuk belajar, berkawan tidak apa. Ayah tidak marah pula jika berkawan jika untuk bertanyakan pelajaran.

Namun, setelah sekian lama berbalas meseg. bertanyakan soalan math, terkadang biology. tidak kurang juga subjek lain, kemudian dia tiba-tiba sahaja mengajak "bercouple". Mulanya mimi fikir  couple tu geng rapat yang tidak boleh terpisah. Agaknya mimi terlalu rindu untuk kawan seperti dulu. Punyalah jahilnya Mimie tidak tahu benda apa tu. Minda tertutup dengan dunia bawah tempurung. Mimie get ready terima. Org cakap amik pegalaman. Apapun, istilah itu tiada makna. Mimie terasa aneh dan janggal. Mimie tidak pernah memiliki kawan lelaki sejak sekolah menengah. Bermakna, sudah begitu lama mimi tidak bergaul dengan golongan bukan perempuan .Dalam kelas tidak berani untuk mimie bercakap. Biasanya hati ini sentiasa teringat pesan ayah. 

Erm, ok ini pasal kesalahan Mimie pada dia la. Mimie mintak baik2 lepas ayah bagitau couple tu haram. berdosa. Mimie nk jadi anak yang baik dan solehah. Itu je permintaan Mimie. Mimie tidak berniat untuk membuat sesiapa terluka. Mimie minta broke up. tp dia frust menonggeng tu apasal? Mimie betul2 minta maaf. Mimie putuskan hubungan itu cara baik. Mimie tak sanggup lagi. Tak sampai hati. tapi Mimie kene tegas. Mimie perlu mengelak. Akhirnya permohonan Mimie untuk masuk ke asrama pada pertengahan tahun itu diluluskan. Mimie berniat untuk menyucikan jiwa. Bersihkan niat berubah. Time tu la Mimie mencuba tudung labuh. 

Mungkin sebab dia terlalu sedih. Cuba mencari tempat mgadu. Mungkin dia tersalah pilih kawan untuk mengadu. Mungkin! sebab Mimi tahu hatinya tidak sekejam itu. Sepanjang Mimi kenal dia, mimi tahu hati budinya. Namun, gara-gara dia tersilap, habis rahsia kami terbongkar. Satu sekolah, mungkin. Sudah lah waktu tu Mimie sudah beridentiti muslimah bertudung labuh. Rosak imej mereka. Malu. Terlalu tertekan rasa, Mimie membenci dia. Pandang pun enggan. Usahkan memaafkan. Lama dia pinta maaf. Berdosanya Mimie. sedangkan Mimie tau dia tidak sengaja. 

Mimie sudah memutuskn hubungan sesama manusia. Hanya kerana itu. Tidakkah Mimie sedar bahawa Allah lagi maha melihat. Mimi tetap kena terima bahawa ini hukuman buat mimi kerana tidak mengkaji dengan betul ilmu Allah. Ada seorang hamba Allah telah datang untuk cuba menegur Mimie. Dia perasan akan kejadian yang terjadi di sekolah itu. Dia banyak memberi semangat kepada Mimie.

Pada awalnya Mimie tetap mempertahankan diri ckp dia yg salah menyebabkan Mimie MENDERITA. Mimie berlalu pergi,tetapi hati tidak tenang dan kata-katanya itu tidak dapat Mimie lupakan. Berjalan tidak kena, berdiri pun tidak kena, duduk tak kena, baring? Tidur?Lagilah tidak kena. Akhirnya Mimie mengambil keputusan untuk menyucikan diri memohon ampun dan ‘memadam’segala perkara yg menyakitkan hati itu dri kotak ingatan Mimie. Ada benarnya juga kata-katanya itu. hati ini tidak lagi sesakit menerima tamparan hebat itu sebelum ini. Amat patut difikir sejenak. Memang mulut kita terkadang boleh tetapi terkadang tidak. Bagaimana pula dengan
 mulut org? biar lah mereka dengan kata-kata meraka. Lama nanti sudah tentu perkara ini hilang di ingatan dek arus masa berlalu.Pemikiran itu wajar mimie fikir awal-awal lagi sebelum bertindak memaki dia dikhalayak. Membenci terang terangan. Malah jika ternampak sudah berapi kemarahan. Maafkan aku kawan!

Sebagai manusia, kita tidak akan terlepas dari melakukan kesilapan. Belajarlah meminta maaf dan memaafkan orang lain. Jikalau dia tidak mahu meminta maaf sekalipun, anggaplah Allah tidak mengizinkan pintu hatinya untuk terbuka melakukan begitu. Tugas kita maafkanlah mereka sahaja. Kerana tanpa disedari, kita juga ada silap di mana-mana. Kerana orang yang paling berani adalah orang yang sanggup memaafkan kesalahan orang lain.
"Orang yang paling berani adalah yang sanggup memaafkan orang lain."
Sehingga sekarang, Mimie setiasa cuba untuk memaafkn semua org. walaupun terkadang diri ini terkilan dengan sikap orang. selalu sangat ambil kesempatan ke atas kebaikan Mimie. Mungkin untuk memaafkn org yang menyakiti kita memang susah tapi,itu lah yang terbaik. SABAR. Itu terbaik. Memang Mimie selalu bersedih tetapi.. Mimi tahu, tidak patut begitu bersedih. Tabhat lah wahai hati dalam berjuang. Astaghfirullahal'azim. Ya ALLAH, ampunkn sgala dose ku. Lindungi aku dri perasaan marah. Masukkanlah aku dikalangan orang-orang yang bersabar atas setiap dugaanMu"

ALLAH itu tahu. Tahu semua tentang diri kita. Diri kita dari dalam dan dari luar. Allahu..
"Allah, aku mohon bmbingan MU ya Allah. kasih sayang ALLAH itulah paling berharga, brbanding sesame mnusia. kita tidak patut ada perasaan iri hati ni. 
Mungkin Mimie patut sentiasa memotivasikn diri selalu. Mimie nk jd yg terbaeik dalam hdup ini. 
"Ya ALLAH ampunkan daku..terima la taubat aku ni.." 
Terimalah taubatku ya Allah...
“Ya Allah andaikan semua ini adalah ujian untukku,maka teguhkan imanku.Jika semua ini adalah balasan untukku,ampunilah aku,dan terimalah aku,sebagai hamba-Mu…

Dengan sahabat lain pun Mimie selalu buat salah. selalu mimi fikir bukan-bukan tentang mereka. Terutama FAZIA dan AINA, kalaupun betul mereka bersikap begitu, ia bukanlah hak Mimie untuk terasa dengan mereka.

Mungkin baru sekarang Mimie sedar yang diri Mimie ini memang patut selalu mohon maaf apabila berbicara dan patut diam untuk suatu hal yang tidak bermanfaat. Supaya tidak banyak dosa ditimbulkan. Erm, banyak pulak Mimie membebel di sini. hihi! Kelaut sudah nie. Bila banyak berkata-kata akan timbul dosa sebab melukakan hati org. Maaf.


p/s : kalu ada trase hati ke, tak puas hati ke, boleh marah Mimie tapi sebelum itu, Mimie nak mintak maaf banyak, if ada terkasar bahasa pada korang. Maaf ye! ^^

2 comments:

  1. wah bgos nye awkk..smoga awk sentisa di bawah naugan Illahi ye.. smoga satu ari nty saye jgak akn tergerak ati mnjadi muslimah solehah kembali..^^

    ReplyDelete
  2. Amin..terime kasih atas doa awak.yup semoger kter semua sntiasa dbwh naungnNYA n di dlm REDHA ILAHI..diri sy xbgos lg ni..ish..byk yg kne perbaiki..byk sifat mazmumah dlh dri sy nie..tp cmner pn..urm..semoger kter semua dpt petunjuk ilahi..erm..hihi..tenzq cz sudi bc sy punyer..td ingat sje nk conteng..hehe.mlu plak..xde idea td..huhu..

    ReplyDelete

(sumber: Buku Memperbaharui Komitmen Dakwah by Muhammad Abduh)

"Meskipun kitalah yang benar, namun janganlah membesar-mebesarkan kelemahan dan kesalahan orang lain."