Tajdid Niat

Tulislah perkara yang baik-baik, I’Allah orang lain akan dapat manfaatnya.

Tuesday, September 24, 2013

Tentang zikir dan tasbih haiwan

Alhamdulillah setelah lama mimi tidak menulis entry, akhirnya kita dapat berjumpa lagi. Maafkan mimi terlalu sibuk. biasala , baru masuk sem satu tahun dua di kampus ini. pasti banyak urusan demi urusan perlu di uruskan. hmm, sebenarnya ada sebab lain juga kenapa lama mimi tidak menulis, pertamanya kerana line kampus ni tak berapa dapat hampir sebulan lamanya dan menambah tragis lagi, celcom broadband yang mimi langgan pula telah tidak di topup lagi kerana cuba berjimat sedikitdan turut kecewa dengan suhu lembabnya. tiada beza dengan line internet di kampus ini. cuma di pagi hari line di kampus ok sedikit mungkin kerana kurang pengguna pada waktu itu. huu. 
Kembali kepada adab dalam penulisan:
“Fikir sebelum tulis, Jangan ditulis semua yang difikir”

tidaklah hari ini mimi nak mensia-siakan masa readers. sekadar ingin berkongsi ilmu bermanfaat ini. 
Dakwah, nasihat, ingat-mengingati dan berkongsi bukan untuk kebaikan orang lain saja, tapi untuk diri sendiri juga. Ibarat kita basuh baju dengan tangan, bukan hanya baju saja yang bersih, tapi tangan kita sendiri juga bersih sama!
Firman Allah: "Dan tetaplah memberi peringatan/tazkirah, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman." (AZ-Zariyat: 55)

ok isi nya ialah tentang burung-burung atau binatang-binatang lain yang sedang berzikir kepada Allah. Jarang kita hayati betul-betul suasana sekeliling kan?


"Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah sentiasa bertasbih kepadaNya sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi serta burung-burung yang terbang berbaris di angkasa? Masing-masing sedia mengetahui (menurut keadaan semulajadinya) akan cara mengerjakan ibadatnya kepada Allah dan memujiNya; dan Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan." (An-Nur 24:41)

p/s : memang selalu kan? kita dengar bunyi burung berkicau kegirangan di pagi hari. tapi jarang kita selami tentang itu kan? kali ni mimi nak ajak readers semua cuba try tutup mata kita dan amati kicauan mereka. moga-moga hati yang duka akan menjadi suka, yang sedih menjadi gembira, yang kecewa menjadi bahagia. Sesungguhnya mereka sedang bertasbih kepada yang maha esa.

pendek dan ringkas sahaja enty kali ini. yang penting ilmu ini bermanfaat kepada kita semua, I'Allah. renung-renungkan dan selamat mentadabbur alam. 
Jumpa lagi. Wa ilal liqo! \(^_^)/

1 comment:

(sumber: Buku Memperbaharui Komitmen Dakwah by Muhammad Abduh)

"Meskipun kitalah yang benar, namun janganlah membesar-mebesarkan kelemahan dan kesalahan orang lain."