Tajdid Niat

Tulislah perkara yang baik-baik, I’Allah orang lain akan dapat manfaatnya.

Tuesday, September 24, 2013

Kata-kata Motivasi Diri

Alhamdulillah. Kita masih hidup hari ini. dan readers masih diberi peluang berjalan-jalan di blog mimi untuk membaca dan menimba ilmu yang dikongsikan. Say it Alhamdulillah to Allah because you are still given chance to live. Untuk menambah amalan hari untuk pergi menghadapNYA. Alhamdulillah~
ok. Hari ini cuma berkongsikan perkara ringkas sahaja iaitu mengenai kata-kata motivasi semgat diri. Moga bermanfaat. :)
| ()"*"()
| ( 'o', )       
|(,,)=(,,)   Mengintai kata-kata untuk motivasi diri
==================================|
  
* kalo kite faham apa yg kite bace, pergantungan kita hanya kepada Allah adalah segala-galanya *
✿ Rasa pilu hati pabila berjauhan dengan keluarga...
  Tapi boleh hancur hati ini jika berjauhan dengan Allah..✿

✿ Semakin banyak ILMU yang kita peroleh.. semakin takut lah kita dengan Allah.. bukan semakin menjauh dengan Allah. ✿

✿ Sebesar mana pun Dosa kita, Jangan putus asa dengan rahmat Allah.. Allah itu maha pengampun lagi maha mengasihani. ✿

✿ Ramai orang yang solat tapi tiada Roh dalam dirinya.. Bentuk atau pergerakkan solat itu ada kelihatan.. tapi fikiran kepada perkara-perkara lain, tidak kepada Allah.. Mudah-mudahan kita dikalangan orang benar-benar solat kerana Allah.✿

✿ Gagallah kita sebagai seorang abang / kakak jika membiarkan sahaja adik-adik kita melakukan perkara yang dimurkai Allah.. nasihatlah dengan hati, bukan dengan Akal. ✿

✿ Sentiasa perbaharui niat dalam solat kita.. Dalam setiap sujud.. Dalam setiap ruku’.. Dalam setiap tutur dalam solat.. semua kerana Allah.. lupakan perkara dunia.. etc, nak makan ape kejap lagi? Selipar aku hilang ke tidak? Assignment part mane tak siap lagi. Jangan. JANGAN sahabat. sama-samalah kita cari redha Allah SWT dalam setiap ibadah yg kita buat.. in shaa Allah. ✿

✿ Jika hari ini kamu jatuh, ingat selamanya hari ni KERANA ianya akan membuat kamu terus gagah melangkah ke depan menuju realiti. Allahuakbar. ✿

✿ Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwudhu' lah... Tika tangan letih menggapai cita2, maka serulah Allahuakbar.. Tika bahu tiada kuasa memikul amanah, maka bersujudlah.. Tika hati dan perasaan terasa tersangat penat kerana terpaksa berperang dengan godaan syaitan dan   nafsu seorang diri..Maka sedarlah..anda tidak sendiri..Allah ada bersamamu.. Yakinlah dan teruskanlah bermujahadah..Berlindung dengan nama Allah yang Maha Melindungi dan Maha Menyayangi..ikhlaskan semuanya dan dekati ALLAH SWT. Agar tunduk disaat yang laen angkuh, agar teguh disaat yang lain runtuh, agar tegar disaat lain masih terdampar. ✿

✿ Sesungguhnya kita HAMBA kepada Allah. Belajarlah tundukkan hati dan nafsu supaya kita benar-benar menjadi HAMBA kepada-Nya bukan selain-Nya. ✿

✿ Astaghfirullah (Allah forgive me) for all that I have taken for granted, and been ungrateful for.✿

✿ Belajar bukan untuk dapat 'A', tetapi belajarlah untuk mengamalkan dan menyampaikan kerana itulah yang terbaik. InsyAllah. ✿

✿ Orang yang menunjukkan kebaikan pada anda itu adalah sahabat yang baik, dan orang yang menunjukkan kesalahan pada anda itu adalah sahabat yang lebih baik. ✿

✿ Whenever you are alone, remind yourself that Allah has sent everybody away so that it's only YOU and HIM. ✿

✿ Use you smile yo change the world, don't let the world change you smile. Smile its a Sunnah. ✿

✿ Kepandaian tak semestinya diukur dengan gred TETAPI dengan mengamalkan ilmu yang dipelajari dengan betul. ✿

✿ Keep in touch with relatives and friends, InshaAllah - It's Sunnah. ✿

✿ Allah mencipta setiap hambaNya berpasang-pasangan. Jika bukan didunia, mungkin diakhirat sana. ✿

✿ Putih-putih melati, 
        Merah-merah delima, 
    Taubat sepenuh hati, 
        Pasti Allah terima. - InsyaAllah. ✿

✿ Tak bermakna Allah tak makbulkan doa sekarang makna nya Allah benci, tapi Allah mahu hambanya sentiasa berdoa kepada Nya.✿ 

✿ Pandanglah Tuhan menggunakan hati, Dia tidak pernah tersembunyi. Dengarlah ucapan tanpa telinge, Dia tidak pernah berhenti berkata.✿ 

✿ “Barangsiapa merintis jalan mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga" ✿
[Hadis Riwayat Muslim]

✿ Saidatina Aisyah RA pernah BERPESAN : 
    "Sebaik-baik WANITA adalah yang tidak memandang dan dipandang" ✿

✿ Aku tidak hidup kerana dipuji manusia,
    Aku juga tidak mati dengan keji mereka.✿

✿ Biarkan manusia terus berkata-kata, bila penat, diamlah mereka. Mereka tidak tahu apa yang mereka tidak tahu. Ibarat anak-anak bila ditunjukkan gambar kambing, mereka akan kata, itu kambing, padahal itu bukan kambing. Itu ‘gambar’ kambing. ✿

✿ Jangan merasa BANGGA dengan kecantikanmu sehingga kau dikejar jutaan lelaki. Itu BUKAN KEMULIAAN, jika kau berasa bangga, menyamakan dirimu dengan pepasir di pantai, yang boleh DIPIJAK dan DIMILKI siapa saja, muliakanlah dirimu dengan TAQWA setanding mutiara Zabarjad, yang hanya mampu dimiliki penghuni syurga. 

✿ Tidaklah seseorang itu suka memaafkan melainkan dia akan semakin mulia [HR. Muslim] ✿

✿ "Org yg paling sabar diantara kamu ialah org yg memaafkan kslhan org lain pdahal dia berkuasa membalasnya."  [HR. Ibnu Abiduyya dan Bhaihaqi] ✿

✿ "Sesungguhnya, beruntunglah orang - orang yang beriman, ( iaitu ) orang - orang yang khusyuk dalam solatnya". [Al-Mukminun 1-2] - Orang yang khusyuk dalam solat akan di beri ketenangan ✿

✿ Wahai muslimah solehah,jadilah mukminah mujahidah,mujahidah yang akan menyeru,agar ditin ggalkan dirinya yang dahulu,mujahidah yang akan berdakwah,agar diri dan umat berubah,mujahidah yang akan mengajak, agar islam kembali tertegak. ✿

✿ Jngatlah Bahawa Malaikat Maut Melawat Kita 70Kali Sehari. Dan Sunat Bagi Kita Manusia Mengingati Mati ~
p/s : Selamat Malam JANGAN Lupa Mengucap Dua Kalimah Syahadah Manalah Tahu Takot2 Meninggal Masa Kita Sedang Tidur :') ✿

✿Jangan terlalu memuji di hadapan saudara kita tetapi doakanlah yang terbaik untuk mereka dan diri kita 
sendiri. “Ada seorang yang memuji orang lain di depan orang tersebut, maka kata nabi s.a.w: ‘Celaka kamu, kamu telah mencelakakan saudaramu! Kamu telah mencelakakan saudaramu!” (dua kali), lalu kata baginda s.a.w.: “Jika ada seseorang ingin memuji orang lain di depannya maka katakanlah: Cukuplah si fulan, semoga ALLAH mencukupkannya, kami tidak mensucikan seorangpun disisi ALLAH, lalu barulah katakan sesuai kenyataannya.”  (HR Muttafaq ‘alaih dan ini adalah lafaz Muslim)

✿ "Kita tidak boleh mencintai orang lain sebelum mencintai diri 
sendiri, kita tidak boleh mencintai diri sendiri sebelum kita 
mencintai Allah s.w.t" ✿

✿ "Hidup penuh pengorbanan, 
Pengorbanan perlukan perjuangan, 
Perjuangan perlukan ketabahan, 
Ketabahan memerlukan keyakinan, 
Keyakianan pula menentukan kejayaan, 
Kejayaan pula menetukan kebahagian" ✿

✿ Titipkan cintamu kepada jodoh yang belum diketahui siapa, dan untuk mendapat yang terbaik, jadilah yang terbaik. Jika dirimu jatuh cinta maka diamkanlah,kerana syaitan cuba menyelinap masuk untuk menjadikan cinta yang bernafsu. ✿
~INGAT KAN PADA DIRI~

✿ Kita tidak boleh ubah sesuatu yg kita lihat,tetapi kita boleh ubah diri kita yg melihatnya.Jika kita tak dpt apa yg kita suka,maka langkah yg terbaik ialah sukalah apa yg kita dapat.itulah syukur namanya! ✿

✿ Raih lah keredhaan Ilahi di setiap hembusan nafas,di setiap denyutan nadi dan di setiap langkah menuju syurgaNya. in sha Allah! ✿

✿ Seindah Mawar Berduri ✿
Jikalau Kau Diciptakan Sebagai Sekuntum Bunga. Sudah Tentu Kau Adalah Bunga Mawar Yang Mempunyai Syauqah (Duri). Dari Kejauhan Sudah Bersinar Gemerlap Keindahan Bersama Gemersik Aroma Yang Harum Mewangi. Sentiasa Menjadi Angan-Angan Setiap Kumbang Meskipun Gentar Dan Sukar Untuk Didekati.

✿ Usah kau resah usah kau gelisah Kerana sesungguhnya cinta Allah tetap bersama kamu semua CintaNya 
adalah cinta yang tertinggi dan yang terindah Sesungguhnya Dia lah cinta yang hakiki untuk semua. ✿

✿Sekadar menyampaikan kepada orang yang tak tahu dan mengingatkan orang yang dah tahu. ✿

✿ Setiap manusia punya pandangan tersendiri, setiap pandangan yang diberi tiada salahnya jika hujahnya tepat dan rasional. yang menjadikan pandangan atau pendapat tu nampak macam salah ialah bila berimamkan nafsu dan bermakmumkan emosi..

✿ Benar itu berat, bercakap benar, beramal dengan kebenaran itu susah. Benar itu banyak, orang mencari kebenaran itu sedikit. Rasulullah berkata kepada Abu Zar “bercakap benarlah walaupun pahit”. ✿

✿ Kenapa tidak mengakui sahaja kesalahan diri? Mengakulah. Kemudian pohon kemaafan di atas kesalahan 

itu. Seterusnya  bertaubat kepada Allah dengan bersungguh-sungguh. Inilah yang selamat dan jalan  yang lurus membawa kepada syurga. Bukan memilih jalan cadangan syaitan dan jalan menuju kepada terkeluar dari umat nabi saw dan jalan ke neraka. ✿

✿ Sesiapa sahaja tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan dan kesalahan. Namun jangan jadikan itu sebagai  alasan untuk kita terus menerus melakukan pembohongan  sehingga kita dicop sebagai penipu dan pembohong tegar. ✿

✿ Lebih ditakuti sekiranyanya kita termasuk dalam sabda Nabi saw :
Sesiapa yang menipu maka dia bukan dari kalanga kami. [ Imam Muslim] ✿

✿ Realiti kehidupan ✿
Begitulah kehidupan. Ada ketika kita mendapat nikmat Allah, lalu kita berasa sangat gembira. Ada ketika kita menerima musibah yang membuatkan kita menangis dan susah hati. Kita adalah ‘bahan’
ujian Allah sama ada ujian berupa nikmat atau musibah. 

✿ Ujian musibah hadir untuk menyucikan diri kita daripada dosa. Teguran Rabb agar kembali kepadaNya. Bukan kerana benci atau dendam tapi kerana kasih dan sayangnya Allah kepada hambaNya. Kasih sayangnya tidak berbelah bagi. Kasihnya melebihi kasih seorang ibu kepada anaknya sendiri. ✿

✿ Hanya Allah Yang Maha Bijaksana memahami hikmah di sebalik ujian. Kita sebagai hamba hanya mampu bersabar dan sentiasa bersangka baik kepadaNya. ✿

✿ Sesungguhnya beruntung dan hebat sesiapa yang dapat mengamalkan pesanan nabi saw :
“Sungguh mengkagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya semua urusannya adalah baik. Dan hal itu tidak akan diperoleh kecuali oleh seorang mukmin. Apabila dia mendapatkan kesenangan, maka dia bersyukur. Maka hal itu merupakan kebaikan baginya. Dan apabila dia ditimpa kesusahan maka dia bersabar. Maka itu juga merupakan kebaikan baginya.” (Imam Muslim)

✿ Dari Abu Bakar r.a meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda: Jadilah kamu seorang yang alim, atau orang yang belajar ilmu agama, atau orang yang gemar mendengar pengajian agama dengan teliti, atau menjadi orang yang mencintai ilmu dan ahli ilmu. Dan jangan kamu menjadi orang yang kelima, yang mana kamu akan binasa. Kelima ialah kamu membenci ilmu dan ahli ilmu. (HR Tabrani) ✿

✿ Kalau sy kena sound, sy akan senyap n senyum je. Sbb pada sy, "sound" dari Allah lebih utama drp "sound" dari manusia. ✿

✿ “Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu orang-orang yang khusyuk dalam sembahyangnya, dan orang-orang yang berusaha menjauhkan diri dari melakukan perbuatan atau mengeluarkan perkataan yang sia-sia” (Surah Al-Mukminun : Ayat 1-3). ✿

✿ Diri manusia itu hanya kecil sahaja tetapi dalam diri yang kecil itu terdapat satu alam yang besar. 
-Saidina Ali-

✿ “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” ✿
 (Al-Baqarah: 216)

✿ kehidupan adalah sebuah perjalanan yang tak dirancang. Di situlah kita bertemu jalan kebahagiaan dan jalan kesedihan. Perjalanan yang indah itu sudah pasti berliku-liku. Namun, setiap buku kehidupan Pasti ada penghujungnya.✿

✿ sunnah org berjuang ✿
"sesungguhnya bermula dtgnya Islam dianggap asing, dan akn dtg kembali asing. maka berbahagialah orang-orang asing itu" -HR muslim-

✿ sabar, ikhlas dan pengorbanan. itulah islam.

✿ Hidup memang tak terasa indahnya tanpa ujian. memang kita hidup untuk di uji ,
jangan pula pinta untuk tidak diuji . ✿

✿ Bila Allah tidak memberi apa yang kita mahukan, apakah ia tanda Allah benci? 
    Tidak sesekali duhai jiwa yang beriman pada Tuhan yang Maha Penyayang. 
    Malah, itulah ‘manifestasi’ dan ‘ungkapan’ kasih sayang Allah pada seseorang insan yang DIA sayang.
    DIA senang untuk mendengar luahan jiwa yang sentiasa berkomunikasi denganNya.
    DIA senang untuk sentiasa mendengar luahan syahdu dan air mata yang gugur dalam sujud kepadaNya.
    DIA senang sekali kita seperti itu. ✿
--hikmatul islam--

 ✿ 5 perkara yang merawatkan hati: ✿
1.membaca al-quran dengan bertadabbur
2.bangkit untuk berqiamullail
3.memperbanyakkan istighfar kepada Allah
4.makan secara bersedrhana
5.bersama dengan org2 yang soleh
#agar hati sentiasa hidup. Jom,same2 mengamalkan.walaupun xboleh semua,buat sikit2 dulu.insyaAllah akan istiqomah masa akan datang.


✿ Kelu lidah berkata-kata.
     Biarlah gambar sekali sekala berbicara.
     Dugaan lelaki ialah perempuan.
     Dugaan perempuan adakala juga lelaki.

✿ Tudung labuh bukan setakat pakaian. 
     Ia juga perisai Iman buat diri. 
     Malu rasanya kalau bertudung labuh dan berniqab tetapi 
     akhlak peribadi sangat buruk dan tak tahu hukum hakam agama.

✿ Bila dah berubah dari luar, usahalah untuk perbaiki pula dari dalam. 
    Kan sebaik-baik pakaian adalah pakaian taqwa.
(Indah dr luar dgn pakaian menutup aurat, dan pesona dr dlm dgn akhlak mulia)


✿ Bayangkan ✿
Kita ada anak kecil. Umur 3 tahun.
Satu hari. Kita tengah masak di dapur.
Si anak ternampak pisau. Merengek-rengek dia menangis.
Nakkan pisau jadi mainan. Agak-agak kita bagi?
Tentu lah tidak, kan. Adakah ini tandanya kita tidak sayangkan anak?
Bahkan, kerana sayanglah kita enggan berikan. Walaupun di mata anak.
Pisau itu 'menyeronokkan'. Tapi kita lebih tahu.
Ia merbahaya untuk anak kita. Kita lebih tahu.
Anak tidak tahu.
Begitu juga. Kita dengan Allah.
Kita 'merengek' nakkan sesuatu.
Tetapi Allah tidak izinkan.
Adakah Allah tidak sayangkan kita?
Bahkan, kerana sayanglah. Kemahuan kita tidak diturutkan.
Malah diganti dengan yang lebih baik. Kerana apa yang kita mahukan itu.
Mungkin kelihatan baik pada pandangan kita.
Tapi tidak pada pengetahuan Allah. Allah lebih tahu.
Kita tidak tahu.
Dan. Kasih sayang Allah kepada kita. Jauh lebih besar.
Dari kasih sayang ibu atau ayah, kepada anaknya. 

 ★ Semakin kita sayang dekat seseorang tu, Allah akan menguji kita dengan pelbagai lagi dugaan untuk melihat sejauh mana tahap kesabaran kita.★

✿ Allah, Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini (orang yang telah dibayangkan tadi) telah berkumpul kerana MengasihiMu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu. Hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari'at Mu, maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya. Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini Tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalan-Nya (yang sebenar). Penuhkan (piala) hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang yidak kuniung rnalap. Lapangkan hati-hati ini dengan lirnpahan imanikeyakinan. dan keindahan tawakkal kepadaMu. Hidup-suburkan hati-hati ini dengan ma'rifat (pengetahuan sebenar)  tentang Mu. (lika Engkau rnentaqdirkan rnati) rnaka rnatikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada'  dalam perjuangan agarna Mu. Engkaulah sebaik baik sandaran dan sebaik-baik penolong. ✿


Alhamdulillah. habis. Next time mimi sambung lagi kata2 motivasi yang di kumpul.

1 comment:

(sumber: Buku Memperbaharui Komitmen Dakwah by Muhammad Abduh)

"Meskipun kitalah yang benar, namun janganlah membesar-mebesarkan kelemahan dan kesalahan orang lain."