Tajdid Niat

Tulislah perkara yang baik-baik, I’Allah orang lain akan dapat manfaatnya.

Tuesday, May 26, 2015

Cerpen: Handsock



Resah. Renung syiling.
Elisa dilanda sedang bimbang.

Teringat cerita minggu lepas.
Pagi indah. Ada kelas.
Tutorial Fizik.

Baru masuk chapter ke sepuluh.
Pensyarah lelaki masuk.

Encik Hamzah pensyarah Elisa.

" Elisa, kenapa Elisa pakai handsock?"

Tu dia. Soalan pertama dia masuk kelas.

"Errr.. sebab saya memang pakai handsock. Hihi. "

Elisa sebenarnya tak tahu nak jawab apa. Dia pelik. Kenapa soalan itu pula muncul. Dalam bilik tutorial pulak.

Masa berjeda. Lama.
Elisa cuba hurai sikit.

" Erm. Sebab lengan baju kurung saya ni besar. Kalau saya tak pakai handsock, nanti nampak la aurat kat dalam ni."

Perlahan suara Elisa. Gugup.
Encik hamzah tersenyum. Lama.
Mungkin faham.

" Oh. Ok. Bagus lah macam tu. Baru saya faham. Anak-anak saya pun semua dah pakai."

Elisa masih risau.
Kawan-kawan sekelas.

" Yang tak pakai handsock tu, jangan terasa ye.."

Encik hamzah perasan.
Ada beberapa kawan sekelas Elisa.

Tunduk.

Elisa bimbang. Tidak pasti.
Adakah jawapannya itu terbaik.
Ataukah telah melukakan.

Kawan sekelasnya tidak pakai.
Bimbang mereka tersinggung.

Elisa serba salah.

Lepas kelas. Dia balik.
Asyik pandang siling.

Fikir cara dekati kawan-kawan balik.
Ajak promote sekali pun ok.

Kata hatinya terdetik.

Petang indah. Elisa outing.
Dia borong beberapa handsock lagi.

Niatnya nak hadiah kawan-kawan tu.
Tanda minta maaf.
Sekaligus promote.

Malam.
Elisa jalan-jalan.
Pergi rumah Aina.

Alasan Assignment.

Lama.
Lama mereka borak.
Lepas tu. Hati mereka serasi.
Share macam-macam benda peribadi.

Elisa buka cerita.
Pasal handsock minggu lepas.
Niat nak minta maaf.

Aina tiba-tiba tunduk. Menangis.
Elisa tak keruan.

" Awak, Kenapa nangis?
Saya ada cakap benda yang salah ke?
Maafkan saya. Tak sengaja."

Elisa juga menangis.

" Bukan. Sebenarnya, saya sudah lama teringin. Nak jadi macam awak. Tutup aurat sempurna. Tapi.. saya tak de kekuatan. Saya malu. "

Aina tarik nafas.
Lepas tu sambung lagi.

" pernah cuba dulu. Tapi rasa panas. Tak tahu macam mana awak boleh tahan. Dah lama saya nak tanya awak. Tapi..

Saya segan. "

Aina muahkan rasa terbuku.
Elisa jadi terharu.

Cepatnya Allah mudahkan jalan buatnya.

Airmata Elisa mengalir. Laju.
Tak sempat nak kesat.

Aina pula pelik. Aduh.

Elisa kemudian senyum. Lalu berkata;
"Saya dulu pun tak pernah pakai handsock. Apatah lagi stokin.

Mula-mula saya pakai.

Tak istiqamah.

Rasa nak pakai. Pakai.
Rasa rimas, tak pakai.

Tapi lama-lama. Alhamdulillah.

Allah dah tetapkan saya. Bila mula-mula terpaksa.

Sekarang jadi kebiasaan.
Tak pakai rasa janggal.

Mula-mula memang payah.
Kena paksa diri.

Bermula langkah pertama.
Step by step. Tetap cuba.

Sebab bila kita sempurna tutup aurat, lelaki akan pandang kita penuh hormat.

Bahkan mereka malu nak dekat."

Elisa keluarkan sehelai beg kertas.
Didalamnya sudah di isi.

Beberapa helai handsock.
Juga stokin.

Aina membukanya di depan Elisa.

"Masya-Allah. Elisa. Ini hadiah terindah buat saya. Awak bawa pengaruh besar dalam hidup saya. Pendorong saya nak berubah. Semoga Allah beri rahmat pada Awak."

Elisa tersenyum.

" saya cuma pengantara. Allah yang sentuh hati awak. Allah yang beri hidayah."

Airmata Aina menitis lagi.
Membaca sekeping nota dari Elisa.

Aina, sahabat saya:
- Saya sayang awak sampai syurga,
maaf atas segala kekurangan saya sepanjang kita kenal.

-Maaf andai buat awak tersinggung kes minggu lepas punya cerita.

-Semoga Awak terima hadiah tak seberapa ni.

~ Elisa zafirah. smile emoticon

Hubungan mereka makin rapat.
Selalu berkongsi.

Pabila ada ikatan iman.
Persahabatan menjadi utuh.
Kasih sayang kerana Tuhan.
Iman dan Akidah terpahat kukuh.

Berjalan lah di atas bumi Allah,
Dalam redha-Nya.

- cerita buat hawa -

Pena Serikandi Henshin.
Mimi shalina.

P/s; cerpen ni nak tiru gaya penulisan Encik sederhana. Bagi orang yang malas membaca jadi sudi baca.

Tapi.. macam tak jadi pulak. Koh koh.

:'D

Semoga mendapat manfaat.

No comments:

Post a Comment

(sumber: Buku Memperbaharui Komitmen Dakwah by Muhammad Abduh)

"Meskipun kitalah yang benar, namun janganlah membesar-mebesarkan kelemahan dan kesalahan orang lain."